----- Original Message -----
From: Duursma en Versluijs Scheepsexpertises
To: 
Sent: Wednesday, March 17, 2004 9:09 PM
Subject: hoving 4055D zeebeer

HISWA KEURINGSRAPPORT  Zeebeer  

 

Dossier nummer ref: 4055D

 

INHOUDSOPGAVE

1)       ALGEMENE GEGEVENS_ 3

2)       INLEIDING_ 3

3)       ONDERWATERSCHIP_ 4

4)       ROMP BOVEN DE WATERLIJN_ 4

5)       DEK, OPBOUW EN KUIP_ 5

6)       TUIGAGE_ 5

7)       ROMP BINNENZIJDE_ 6

8)       TECHNISCHE INSTALLATIES_ 6

9)       ELEKTRISCHE INSTALLATIE_ 6

10)      APPARATUUR_ 7

11)      STUURINSTALLATIE_ 7

12)      MECHANISCHE VOORTSTUWINGSINSTALLATIE EN PROEFVAART_ 7

13)      VEILIGHEIDS- EN REDDINGSMIDDELEN_ 9

14)      TAXATIE_ 9

15)      CONCLUSIE_ 9

 

 


HISWA Algemene Voorwaarden voor expertise

 

Deze Algemene Voorwaarden voor expertise van HISWA Vereniging (Nederlandse Vereniging van Ondernemingen in de Bedrijfstak Watercreatie) zijn tot stand gekomen in januari 2002 in overleg met de Consumentenbond en de ANWB in het kader van de Coördinatiegroep Zelfreguleringoverleg van de Sociaal -Economische Raad en gelden exclusief voor leden van de HISWA sectie Experts.

Gedeponeerd ter Griffie van de Arrondissementsrechtbank te Amsterdam op 5 februari 2002 onder nummer 32/2002.

HISWA Vereniging zal tegen misbruik optreden om de gewenste exclusiviteit ook daadwerkelijk te kunnen realiseren.

Leden wordt dan ook verzocht het HISWA kantoor te infomeren wanneer misbruik wordt geconstateerd.

Ter versterking is copyright gevestigd op de diverse teksten.

 

Artikel 1 - DEFINITIES

a de standaardexpertise: een onderzoek aan de hand van het standaard keuringsrapport naar de technische en/of constructieve staat van het vaartuig en de daarbij behorende onderdelen en uitrustingsstukken.

b de deelexpertise: een onderzoek aan de hand van de opdracht en/of het standaard keuringsrapport naar de technische en/of constructieve staat van in de opdracht genoemde specifieke onderdelen van het vaartuig.

c het standaard keuringsrapport: het keuringsrapport opgesteld door de sectie Experts van HISWA Vereniging.

d de opdrachtgever: de natuurlijke persoon die niet handelt in de uitoefening van een beroep of dat bedrijf (consument)

e de expert: de natuurlijke persoon of rechtspersoon, lid van HISWA Vereniging, sectie Experts, wiens werkzaamheden bestaan uit het verrichten van onderzoek naar de (technische) staat waarin een vartuig zich tijdens zijn onderzoek bevindt.

f het eindrapport: de schriftelijke vastlegging van de bevindingen van de expert naar aanleiding van zijn, in opdracht van de opdrachtgever, uitgevoerde onderzoek.

g de geschillencommissie: de Geschillencommissie Waterrecreatie te 's-Gravenhage.

 

Artikel 2 - TOEPASSELIJKHEID

1. Met uitsluiting van de eventuele algemene voorwaarden van opdrachtgever of van een derde zijn deze voorwaarden uitsluitend van toepassing op overeenkomsten gesloten tussen de opdrachtgever en de expert, lid van HISWA Vereniging, sectie Experts.

2. Deze voorwaarden kunnen zijn vertaald vanuit de Nederlands taal in een vreemde taal.

In geval van mogelijke verschillen in de teksten die het gevolg van bedoelde vertaling zijn, prevaleert de Nederlandse tekst.

 

Artikel 3 - DE OVEREENKOMST

1. Een expertiseovereenkomst is een overeenkomst van opdracht, waarbij de expert zich tegenover de opdrachtgever verplicht om, tegen betaling, zo mogelijk aan de hand van het standaard keuringsrapport, een aankoopexpertise te verrichten naar de technische en/of constructieve staat van het vaartuig en de daarbij behorende onderdelen en uitrustingstukken dan wel een (deel) expertise te verrichten naar de technische en/of constructieve staat van een of meer, vooraf tussen partijen bepaalde, onderdelen en/of uitrustingstukken van het vaartuig, een en ander tenzij tussen partijen uitdrukkelijk anders overeenkomen.

 

2. Tenzij anders is overeengekomen beperkt de (aankoop)expertise zich tot de plaatsen en delen van het vaartuig die redelijkerwijze toegankelijk zijn en tot alle onderdelen en uitrustingsstukken van het vaartuig die tijdens de expertise aanwezig zijn.

Tegen een aanvullende honorarium kan het onderzoek desgewenst worden uitgebreid met een destructief onderzoek en/of met een proefvaart.

3. De expertiseopdracht en alle overeenkomsten die in aansluiting daarop worden aangegaan dienen, zo mogelijk, schriftelijk te worden aangegaan. Mondelinge wijzigingen en/of aanvullingen dienen zo spoedig mogelijk schriftelijk te worden bevestigd.

4. De expertiseopdracht houdt in ieder geval in:

- de aard, de inhoud en de omvang van de door de expert te verrichten werkzaamheden;

- de wijze waarop het honorarium van de expert wordt bepaald;

- het tijdbestek waarbinnen de opdracht van de expert wordt uitgevoerd.

5. De expert heeft het recht om extra kosten in rekening te brengen die voortvloeien uit wijzigingen in het werk dan wel de werkopdracht of voorvloeien uit onderbrekingen in zijn werkzaamheden, voor zover deze het gevolg zijn van niet aan de expert toe te rekenen oorzaken.

In geval sprake is van vorenbedoelde extra kosten maakt de expert daarvan onverwijld melding aan zijn opdrachtgever.

 

Artikel 4 - VERPLICHTEN VAN DE EXPERT

1. De expert zal de door hem aanvaarde opdracht naar beste weten en kunnen, nauwgezet en onbevooroordeeld en overeenkomstig de regels van goed vakmanschap, uitvoeren.

2. Telkens indien de expert dit nodig acht, of indien partijen dit zijn overeengekomen, brengt de expert een tussenrapport aan de opdrachtgever uit.

3. Tenzij anders overeengekomen, doet de expert uiterlijk binnen 10 werkdagen na voltooiing van zijn expertise aan de opdrachtgever schriftelijk verslag van zijn bevindingen in de vorm van een eindrapport.

Het verslag van de expert vermeldt tevens het doel van de expertise.

4. De expert versterkt geen gegevens aan derden tenzij met uitdrukkelijke toestemming van de opdrachtgever.

5. De expert sluit ter zake van zijn aansprakelijkheid als bedoeld in artikel 5 van deze voorwaarden een beroepsaansprakelijkheidsverzekering af.

6. De werkzaamheden van de expert eindigen met de indiening van zijn (eind)rapport.

7. De expert bewaart de gegevens die de opdracht betrekking hebben en waarvan, naar zijn oordeel, het belang zulks kennelijk vordert, op een door hem te bepalen wijze, gedurende een periode van één jaar vanaf de dag waarop het (eind)rapport aan de opdrachtgever wordt verstrekt.

 

Artikel 5 AANSPRAKELIJKHEID VAN EXPERT

1. De expert staat er voor in, dat zijn onderzoek voldoet aan redelijke eisen van deugdelijkheid en betrouwbaarheid.

Indien de expert de eisen van de opdrachtgever niet voor verwezenlijking vatbaar acht, is hij verplicht om laatstgenoemde daarop te wijzen.

2. De expert is aansprakelijk voor schade aan het vaartuig, die rechtstreeks het gevolg is van

een tekortkoming die aan hem is toe te rekenen dan wel is toe te rekenen aan personen in zijn dienst en/of aan personen die door hem zijn aangesteld ten behoeve van de uitvoering van de werkzaamheden die door de opdrachtgever zijn opgedragen en door hem zijn aanvaard.

3. De eventuele aansprakelijkheid van de expert is beperkt tot het bedrag dat in het desbetreffende geval onder zijn beroepsaansprakelijkheidsverzekering wordt uitgekeerd vermeerderd met het eigen risico.

Een samenloop van opdrachten wordt in dit verband als één geval aangemerkt.

4. Desverlangd verschaft de expert, zijn opdrachtgever inzage in de door hem met betrekking tot zijn beroepsaansprakelijkheidsverzekering afgesloten polis.

5. De expert is niet aansprakelijk voor niet verrichte werkzaamheden, voor zover hij deze werkzaamheden in het kader van zijn opdracht, redelijkerwijs niet behoefte te verrichten.

6. De expert is niet aansprakelijk voor schade ontstaan als gevolg van door de opdrachtgever en/of de zijnen verstrekte onjuiste en/of onvolledige gegevens.

7. De expert is niet aansprakelijk voor schade als gevolg van onrechtmatig gebruik van het expertise rapport.

8. Iedere vordering jegens de expert verjaart één jaar na datum van indiening van het rapport bij de opdrachtgever.

 

Artikel 6 - DESKUNDIGEN

1. Indien en voor zover de expert dat nodig oordeelt voor een deugdelijke uitvoering van het onderzoek, kan hij zich door een of meer deskundigen laten bijstaan.

2. De deskundigen zullen door de expert, slechts na overleg en met schriftelijke toestemming van de opdrachtgever, worden aangewezen.

De kosten van de deskundigen komen voor rekening van de opdrachtgever.

3. Indien deskundigen worden aangewezen, dient de expert er voor zorg te dragen dat deze deskundigen de geheimhoudingsplicht als genoemd in artikel 4 lid 4 in acht te nemen.

 

Artikel 7 - RECHTEN EN PLICHTEN VAN DE OPDRACHTGEVER

1. De opdrachtgever verschaft de expert tijdig alle informatie die nodig is voor een behoorlijke uitvoering van de opdracht.

2. De opdrachtgever stelt het object op eigen kosten gereed voor keuring en/of proefvaart.

3. De opdrachtgever dient er voor zorg te dragen dat de opdracht onder zodanige condities kan worden uitgevoerd, als de aard van de opdracht redelijkerwijs met zich meebrengt.

4 De opdrachtgever is verplicht het te keuren object te doen verzekeren tegen alle risico's die de Nederlandse Beurscascopolis of een gelijkwaardige polis pleegt dekken.

5. De opdrachtgever is jegens de expert aansprakelijk voor schade die door een toerekenbare tekortkoming van hem en/of van de zijnen is veroorzaakt.

 

Artikel 8 - BETALINGSVOORWAARDEN

1. (Termijn-)betalingen geschieden, ter keuze van de expert, contant dan wel door overmaking op een door de expert aan te wijzen bank- of girorekening.

2. Indien de opdrachtgever het verschuldigde bedrag niet op de overeengekomen vervaldag betaalt, dan wel - wanneer geen vervaldag is overeengekomen - niet binnen tien werkdagen na ter zake door de expert in gebreke te zijn gesteld het verschuldi

gde bedrag voldoet, wordt hij geacht van rechtswege in verzuim te zijn. In dat geval is de expert gerechtigd om, vanaf de vervaldag, de wettelijke rente plus 3% op jaarbasis over het verschuldigde bedrag aan opdrachtgever in rekening te brengen.

3. Indien één van de partijen wordt genoodzaakt om rechtsbijstand in te roepen in verband met een geschil dat betrekking heeft op de expertiseopdracht, is de in verzuim zijde partij dan wel de in het ongelijk gesteld partij (tevens) alle (door de andere partij) redelijk gemaakte kosten verschuldigd met een minimum van € 115.00.

Eén en ander onverminderd het bepaalde in artikel 11 lid 11 van deze voorwaarden.

4. Indien de uitvoering van de overeenkomst wordt vertraagd op verzoek van de opdrachtgever dan wel doordat de opdrachtgever zijn verplichtingen niet dan wel niet tijdig nakomt of de expert niet dan wel niet tijdig in staat stelt de zijnerzijds vereiste werkzaamheden te verrichten, is de expert gerechtigd  (gedeeltelijk) betaling van zijn honorarium te vorderen op het tijdstip of de tijdstippen waarop dit  (gedeelte) bij normale uitvoering van de overeenkomst verschuldigd zou zijn geworden.

 

Artikel 9 - KLACHTEN

1. Klachten over de uitvoering van de expertise dienen (schriftelijk en) behoorlijk omschreven en toegelicht, binnen bekwame tijd nadat de opdrachtgever de klacht heeft geconstateerd dan wel heeft kunnen constateren, ter kennis te worden gebracht van de expert.

2. Reclame over facturen dienen (schriftelijk en) behoorlijk toegelicht te worden ingediend binnen tien werkdagen na ontvangst van de desbetreffende factuur.

3. De gevolgen van niet tijdige reclame komen voor rekening van de opdrachtgever.

 

Artikel 10 - OPZEGGING, OPSCHORTING EN ONTBINDING

1. De opdrachtgever is te allen tijde bevoegd om de overeenkomst op te zeggen onder vergoeding van de kosten die de expert tot dan toe heeft gemaakt.

2. Indien één der partijen zijn verplichtingen niet nakomt, is de wederpartij bevoegd de nakoming van haar daar tegenoverstaande verplichting op te schorten.

In geval van gedeeltelijke of niet-behoorlijke nakoming is opschorting slechts toegelaten voor zover de tekortkoming dat rechtvaardigt.

3. Indien één der partijen zijn verplichtingen uit de overeenkomst niet nakomt, is de wederpartij bevoegd de overeenkomst te ontbinden, tenzij de tekortkoming gezien haar bijzonder aard of geringe betekenis de ontbinding niet rechtvaardigt.

4. De expert is gerechtigd om zijn werkzaamheden met onmiddellijke ingang te beëindigen en de overeenkomst zonder terugwerkende kracht te ontbinden in geval de opdrachtgever in staat van faillissement is verklaard, tot boedelafstand overgaat, een verzoek tot surséance van betaling indient, er sprake is van schuldsanering, er beslag op het geheel of een gedeelte van het eigendom van de opdrachtgever wordt gelegd dan wel in geval de opdrachtgever komt te overlijden of onder curatele wordt gesteld.

In bovengenoemde gevallen blijft de expert recht houden op vergoeding van zijn kosten, van de rente en van zijn eventuele schade.

 

Artikel 11 - GESCHILLEN: DE GESCHILLENCOMMISSIE EN DE GEWONE RECHTER

1. Op alle geschillen met betrekking tot de overeenkomst is Nederlandse recht van toepassing. Uitsluitend een Nederlands rechtscollege dan wel de hierna te noemen Geschillencommissie is bevoegd van deze geschillen kennis te nemen.

2. Geschillen tussen de opdrachtgever en de expert over de totstandkoming of de uitvoering van de overeenkomst waarop deze voorwaarden van toepassing zijn, kunnen zowel door de opdrachtgever als door de expert worden voorgelegd aan de Geschillencommissie Watercreatie, Postbus 90600, 2509 LP 's Gravenhage.

3. Een geschil wordt door de Geschillencommissie slechts in behandeling genomen indien de opdrachtgever zijn klacht eerst binnen bekwame tijd aan de expert heeft voorgelegd.

4. De opdrachtgever dient het geschil uiterlijk drie maanden nadat hij zijn klacht aan de expert heeft voorgelegd schriftelijk bij de geschillencommissie aanhangig te maken met vermelding van de naam en het adres van de opdrachtgever en van de expert en met een duidelijke omschrijving van het geschil en de vordering.

Wanneer de opdrachtgever het geschil  aan de geschillencommissie heeft overlegd, is de expert aan deze keuze gebonden en staat hem ter zake geen beroep op de gewone rechter open.

5. Indien de opdrachtgever een geschil voorlegt aan de geschillencommissie neemt deze dit geschil eerst in behandeling nadat de opdrachtgever het aan de expert eventueel verschuldigde (restant) bedrag bij de geschillencommissie in depot heeft gestort. De opdrachtgever dient dit bedrag binnen een maand nadat hij het geschil aan de geschillencommissie heeft voorgelegd, op een door de geschillencommissie aan te geven rekening te storten.

In geval de opdrachtgever bedoeld depot niet tijdig heeft gestort, wordt aangenomen dat hij zich niet aan het oordeel van de geschillencommissie wil onderwerpen.

6. Indien de expert een geschil voorlegt aan de geschillencommissie, neemt deze dit geschil pas in behandeling  nadat de opdrachtgever binnen één maand na het door de expert aanhangig maken van het desbetreffende geschil bij de geschillencommissie schriftelijk heeft verklaard, dat hij zich aan de uitspraak van de geschillencommissie zal onderwerpen en nadat hij het eventuele verschuldigde (restant) bedrag bij de geschillencommissie in depot heeft gestort.

7. De geschillencommissie is niet bevoegd een geschil in behandeling te nemen dat uitsluitend betrekking heeft op de niet-betaling van een factuur en waarvan geen materiele klacht ten grondslag ligt.

In geval de opdrachtgever de factuur niet tijdig betaald, is de expert bevoegd een procedure bij de gewone rechter aanhangig te maken, mits hij vóór de aanvang van de procedure de opdrachtgever een termijn van één maand na ontvangst van de aanmaning heeft gegeven om het geschil aan de geschillencommissie voor te leggen.

8. De geschillencommissie doet uitspraak bij wege van bindend advies.

9. HISWA Vereniging staat ten opzichte van de opdrachtgever borg voor de nakoming van het door de geschillencommissie uitgebrachte advies.

Voor deze borg geldt een maximum van 14.000,00 euro (inclusief omzetbelasting) per binding advies.

In geval van faillissement, surseance van betaling of bedrijfsbeëindiging van de expert geldt de voornoemde borgstelling alleen als de opdrachtgever het geschil bij de geschillencommissie aanhangig heeft gemaakt vóórdat van een dergelijke situatie sprake is.

Voornoemde borgstelling geldt niet in geval de expert het bindend advies binnen twee maanden na toezending ervan ter toetsing voorlegt aan de rechter en het vonnis waarbij de rechter het bindend advies onverbindend verklaart in kracht van gewijsde is gegaan.

De geschillencommissie neemt slechts een geschil in behandeling indien met het geschil een bedrag van niet meer dan € 14.000,00 (inclusief omzetbelasting) is gemoeid.

10. Voor de behandeling van een geschil is een vergoeding verschuldigd.

11. In geval het geschil aan de geschillencommissie wordt voorgelegd is lid 3 van artikel 8 niet van toepassing.

12. Voor de behandeling van geschillen wordt verwezen naar het Reglement Geschillencommissie Watercreatie.

 

Artikel 12 - AFWIJKINGEN VAN DE VOORWAARDEN

Individuele afwijkingen, waaronder begrepen aanvullingen dan wel uitbreidingen van deze algemene voorwaarden dienen door partijen schriftelijk te worden vastgelegd. Bij eventueel ontbreken van een schriftelijke vastlegging kunnen afwijkingen door partijen met alle middelen rechtens worden bewezen.

 

Artikel 13 -  WIJZIGINGEN VAN DE VOORWAARDEN

HISWA Vereniging zal deze algemene voorwaarden niet wijzigen dan nadat

daarover overleg is gepleegd met de Consumentenbond en de ANWB. De wijzigingen worden gepubliceerd door de desbetreffende organisaties die de verplichting op zich nemen om de wijzingen in hun periodieken openbaar te maken zodra daarover overeenstemming is bereikt en zijn gedeponeerd ter griffie van de arrondissementsrechtbank te Amsterdam.


1)      ALGEMENE GEGEVENS

 

Opdrachtgever                                

Naam

F. Hoving

 

Adres

Hoofdweg  260 h

 

Postcode / plaats

1057 DJ Amsterdam

 

Telefoon

0629014023

 

Opdracht omschrijving

Conditiekeuring en taxatie in verband met aankoop en financiering

Datum opdracht

9 maart 2004

Datum keuring /taxatie

17 maart 2004

Locatie

Marina Muiderzand

Uitvoerend expert / taxateur

Gerard J.W. Duursma      

Aanwezigen

Expert, koper, verkoper      

Naam vaartuig

Zeebeer

Merk / type soort vaartuig

Waarschip       

Afmetingen (lxbxd)

Circa 9,30 x 3,30 x 1,50 meter      

Bouwjaar

1991

Materiaal

Hechthout

Rompvorm

Knikspant      

Tuigage

Sloep getuigd      

Motormerk / type

Volvo Penta 2002; binnenboordmotor, saildrive

Motornummer

86861

Motorvermogen kW / PK

18 PK      

Brandstof

Diesel

·      Voorgaande informatie is ons door derden verstrekt en derhalve kunnen wij de juistheid hiervan niet garanderen.

·      CE-keurmerk dient aanwezig te zijn op alle schepen afgeleverd na 16 juni 1998.

2)      INLEIDING

In dit rapport zijn onze bevindingen aangaande de keuring en de eventueel gemaakte proefvaart samengevat. De daarbij gehanteerde onderverdeling is in de inhoudsopgave vermeld. Bij de beoordeling van de diverse onderdelen worden

onderstaande waarderingen, volgens een 5-punten systeem, gehanteerd.

 

Omschrijving van de waarderingen:

WAARDERING

AFKORTING

TOELICHTING

Goed

G

·          Geen opmerkingen.

·          Het beoordeelde valt volledig binnen de gebruikstoleranties.

·          Geen of nagenoeg geen slijtage sporen zichtbaar.

·          Voldoet aan te stellen eisen.

Ruim Voldoende

RV

·          Het beoordeelde valt ruim binnen de gebruikstoleranties.

·          Voldoet aan te stellen eisen

Voldoende

V

·          Het beoordeelde valt binnen de gebruikstoleranties.

·          Verder gebruik is mogelijk, U dient binnen afzienbare tijd rekening te

houden met de noodzaak tot vervanging of reparatie etc.

Matig

M

·          Het beoordeelde valt buiten de gebruikstoleranties.

·          Verder gebruik is mogelijk, vervanging of reparatie wordt aanbevolen

Slecht

S

·          Verder gebruik van het beoordeelde is niet verantwoord, advies

reparaties uit te voeren, dan wel onderdelen worden vervangen.

·          Voldoet niet aan specificaties / de te stellen eisen

 


3)      ONDERWATERSCHIP

 

Kiel- / rompverbinding

ruim voldoende

      

Conditie  kiel

ruim voldoende

      

Coating / Verfsysteem

ruim voldoende

      

Afkloppen uitgevoerd

ja

Gen bijzonderheden gevonden.

Vochtmetingen uitgevoerd

ja

Vochtgehalte: 102/107     betrekkelijk laag       

Type meter: Protimeter      

Anodes

goed

     

Corrosie

ja

Beetje corrosie op de kiel.

Bovenmatige speling schroefaslagers

neen

 

Schroef

voldoende

2 blads vaste schroef

De coating is op één van de schroefbladen is deels verdwenen.

Roerkoning, voor zover zichtbaar

goed

    

Bovenmatige speling roerlagers

neen

 

Roerblad

ruim voldoende

     

Olie saildrive correct van kleur

XXX

De aftapplug zat muurvast.

 

Toelichting:

·       Bij vocht- en diktemetingen dient het verfsysteem plaatselijk te zijn verwijderd. Dit dient door de opdrachtgever te worden hersteld.

·       Bij kunststof schepen wordt het onderwaterschip visueel beoordeeld op blaarvorming als gevolg van osmose. Dit is geen garantie voor het niet (latent) aanwezig zijn van osmose, die mogelijk later zichtbaar wordt.

·       De uitkomst van huiddiktemetingen is een indicatie van de materiaaldikte, maar geeft geen garantie dat er op andere plaatsen geen afwijkende materiaaldikte aanwezig kan zijn. Bijvoorbeeld ter plaatse van (beton)ballast, spanten aan de binnenzijde, standpijpen, schroefaskokers, hennegatskokers, koelbuizen, scheggen en (doos)kielen.

·       Problemen in en / of onder het toegepast verfsysteem en plamuurlagen van het onderwaterschip, roerblad(en) en scheg(gen), alsmede problemen in en / of onder het aanwezige laminaat, kunnen alleen na destructief onderzoek worden vastgesteld. Dit destructief onderzoek valt niet onder deze standaard keuring.

 

 

4)      ROMP BOVEN DE WATERLIJN

 

Coating / conservering

ruim voldoende        

   

    

Stootrand

voldoende        

Iets beschadigd aan stuurboord.

Voetrail

voldoende        

Één deel bakboord vóór moet nog vastgelijmd worden.

Dek-/ rompverbinding

ruim voldoende        

     

Overige opmerkingen

ja 

Bakboord achter is een reparatie vakkundig uitgevoerd.

Stuurboord midscheeps is een reparatie vakkundig uitgevoerd doch nog niet volledig afgewerkt.

 

Toelichting:

·       Problemen in en/of onder de toegepaste coating en plamuurlagen van de romp boven de waterlijn, alsmede problemen in de achterliggende constructie, kunnen alleen na destructief onderzoek worden vastgesteld. Dit destructief onderzoek valt niet onder deze standaard keuring.

 


 

5)      DEK, OPBOUW EN KUIP

 

Materiaal

 

Hechthout.

Preek-/ hekstoel & reling

ruim voldoende

     

Montage dekbeslag

ruim voldoende

Hier en daar een lekkende klamp.

Anker-/ kettingbak

ruim voldoende

Lozing naar buiten het vaartuig      

Coating / conservering dek

voldoende

    

Bekleding dek

voldoende

     

Vervorming bij mastvoet

neen

     

Luiken/ ruiten/ poorten

ruim voldoende

     

Coating / conservering opbouw

ruim voldoende

          

Coating / conservering kuip

voldoende

          

Kuiplozing

ruim voldoende

 

 

Toelichting:

Stuurboord klamp op het achtersdek opnieuw met kit monteren.

Alle roestige stalen bouten vervangen door rvs bouten.

 

·       De inwendige conditie van het (sandwich)dek-, kuip en opbouwlaminaat, alsmede de conditie van de eventuele bevestiging en de ondergrond van teakdelen, is zonder destructief onderzoek niet vast te stellen. Dit destructief onderzoek valt niet onder deze standaard keuring.

·       Van pees- en afdichtingsrubbers kunnen wij de afdichting niet garanderen.

 

6)      TUIGAGE

 

Mast

ruim voldoende

Aluminium, geanodiseerd, opzet     

Giek

ruim voldoende

Aluminium, geanodiseerd     

Staand want

ruim voldoende

RVS, aangewalste terminals           

Lopend want

voldoende

    

Lieren

ruim voldoende

    

Zeilen

 

fok is afgeschreven, grootzeil is redelijk, genua is goed, stormfok is nieuw.

 

Toelichting:

Fok vervangen. 

 

Advies:

Alle borgingen nalopen.

Vallen keren om slijtage op één punt te voorkomen.

Lieren schoonmaken en smeren met lierenvet.

De gehele tuigage periodiek controleren.

Zeilen periodiek door zeilmaker laten controleren

 

·       De zeilen zijn niet op snit en afmeting beoordeeld, doch globaal op conditie, mits van te voren in een geschikte ruimte uitgelegd. Wij adviseren de zeilen jaarlijks door de zeilmaker te laten nakijken.

·       De verstaging en de mast zijn bij staande mast slechts gedeeltelijk te inspecteren. De mast en verstaging wordt visueel tot ooghoogte  vanaf dek geïnspecteerd.

·       Ten aanzien van de treksterkte van het staand- en lopend want wordt te allen tijde een voorbehoud gemaakt; RVS verstaging is na 10 – 15 jaar niet meer betrouwbaar.

·       De zeilrolinstallatie is uitsluitend op werking beoordeeld voor zover de omstandigheden dit toelieten.

 


 

7)      ROMP BINNENZIJDE

 

Dek- rompverbinding

ruim voldoende

     

Wantputtings

ruim voldoende

    

Zichtbare leksporen

ja

Bakboord achter onderdeks.

Zichtbare aantasting delen?

neen

     

Huiddoorvoeren

ruim voldoende

Messing / bronzen fittingen in de huid           

Afsluiters

ruim voldoende

Kogelkraan en schuifafsluiter Zijn gangbaar.     

Slangen & Slangklemmen

voldoende

    

Mastondersteuning

ruim voldoende

     

Schotten / langs- en dwarsverbanden

ruim voldoende

     

Ballast aanwezig

neen

 

Kielbevestiging / constructie

ruim voldoende

Geen leksporen zichtbaar     

Water in bilge / op vlak

neen

     

Coating / conservering

ruim voldoende

          

Corrosie

neen

     

Bereikbaarheid binnenzijde romp:

ruim voldoende

    

Betimmering

ruim voldoende

 

 

Toelichting:

·       Wij voeren geen controle uit op lekkage door afspuiten of afputsen.

·       Voor de bereikbaarheid van binnenzijde romp en lekkage wordt een voorbehoud gemaakt voor alle niet toegankelijk (gemaakte) ruimten.

·       De conditie van de huid aan de binnenzijde van de romp ter plaatse van ballast / in kielen, in gesloten tanks, in standpijpen, hennegatskokers, scheggen, dooskielen en achter de betimmering en / of binnenschaal is niet te beoordelen. Wij maken hiervoor een voorbehoud.

 

 

8)      TECHNISCHE INSTALLATIES

 

Drinkwater installatie

ruim voldoende

Buiten bedrijf

Voetpomp      

Toilet

ruim voldoende

Functioneert.

Loost direct overboord     

Lenspomp

ja

Functioneert.           

Inbouw kookgelegenheid

ruim voldoende

Functioneert.      

 

Toelichting:

 

·       Tanks worden niet afgeperst of gevuld.

·       Let op risico van besmetting van drinkwater, vooral wanneer bijv. tanks in motorruimte staan, doorzichtige leidingen gebruikte worden etc.

 

 

9)      ELEKTRISCHE INSTALLATIE

 

Boordspanning

12 Volt

 

Hoofdschakelaar

ja

2 x

Groepschakelaars

ja

 

Zekeringen aanwezig

ja

 

Overzichtelijkheid bedrading

ruim voldoende

 

Plaatsing accu’s

ruim voldoende

Staan zeevast

Zijn niet geventileerd

Accu's staan in lekvrije bak     

Verlichting

ja

Functioneert.           

Navigatieverlichting

ja

Werking niet beoordeeld.           

 

Toelichting:

·       Voor bedrading en aansluitingen in niet toegankelijk gemaakte ruimten wordt een voorbehoud gemaakt.

·       De elektrische installatie wordt uitsluitend beoordeeld op functioneren ten tijde van de expertise.

·       Wij maken een voorbehoud voor dimensionering gebruikte bedrading, voldoende en deugdelijke zekeringen, massavrije opstelling van de installatie, soort bedrading en aansluitingen. Dit geldt ook voor capaciteit, conditie en levensduur van de accu’s.

·       Er wordt geen oordeel uitgesproken ten aanzien van dimensionering soorten en aansluitingen van de bedrading, zekeringen en massavrije opstelling.

 

10)    APPARATUUR

 

Kompas(sen)

Aanwezig: ja

Vloeistof kompas in schot     

Marifoon / DSC

Aanwezig: ja

Aangesloten: ja      

Atis

Aanwezig: ja

 

GPS

Aanwezig: ja

Aangesloten: ja       

Stuurautomaat

Aanwezig: ja

Aangesloten: ja      

Electrisch / electronisch     

Dieptemeter / echolood

Aanwezig: ja

Aangesloten: ja       

 

Toelichting:

·       Er wordt geen oordeel uitgesproken ten aanzien van de (softwarematige) werking van de apparatuur.

 

 

11)     STUURINSTALLATIE

 

Stuurinrichting

ruim voldoende

Helmstok

Afdichting hennegatskoker

ruim voldoende

 

Overmatige speling stuurwerk

neen

 

Uitslag begrenzing

neen

 

 

 

12)    MECHANISCHE VOORTSTUWINGSINSTALLATIE EN PROEFVAART

 

Inbouw

ruim voldoende

Flexibele opstelling.

Voortstuwingsinstallatie is beperkt te inspecteren     

Motorfundatie

ruim voldoende

    

Leksporen motor

beperkt

Smeerolie aan bakboord zijde bij de koppakking.

Olie op de manchet van het staartstuk.

Corrosie sporen motor

ja

De ring van het staartstuk is roestig.

Montage brandstoftank(-s)

ruim voldoende

Kunststof tanks     

Brandstofleiding(-en)

ruim voldoende

    

Brandstofafsluiters

ruim voldoende

Te sluiten van buiten de motorruimte     

Waterafscheider brandstofsysteem

ja

    

Vloeistofniveau’s

niet goed

Keerkoppeling staat te laag.

Er is 0,5 l smeerolie toegevoegd

Carterolie staat te hoog.     

De koelwaterexpansietank staat iets boven het maximum.

Koude motorstart

goed

    

Rookontwikkeling

beperkt

Na de koude start produceert de motor  blauw grijze rook.

Op temperatuur zijn de uitlaatgassen helder.

Bij vol vermogen geeft de uitlaat witte damp en wat roet

ten gevolge van verdamping van koelwater en een geringe overbelasting.

Akoestisch alarm

ja

Functioneert niet iedere keer.

Laadstroomindicatie

ja        

Laadspanning 13,5 Volt. in plaats van 14,2

Oliedrukindicatie

ja

Functioneert.

De smeeroliedruk is in orde, volgens het lampje.

Koelsysteem

matig

Interkoeling.

Bij volle kracht krijgt de motor te weinig buitenwater.

Wierfilter

neen

    

Beluchter

neen

    

Koelwatertemperatuurindicatie

ja

Functioneert.     

Koelwatertemperatuur

aan de hoge kant

±  85 °C. bij volle kracht

Uitlaatsysteem

ruim voldoende

Nat uitlaatsysteem     

Demper/waterslot

ja

    

Zwanenhals

ja

    

Trillingen / resonantie

ja

Niet meer dan normaal     

Trillingsdempers

voldoende

    

Werking motorbediening

goed

    

Werking keerkoppeling

ruim voldoende

Mechanisch     

Saildrive / manchet

matig

De importeur adviseert iedere zeven jaar de manchet te vervangen.

Proefvaart

ja

Er is 10 minuten proefgevaren, waarvan één minuut vol vooruit en enkele malen achteruit.

De toerenteller viel uit en er kwam niet meer zoveel koelwater uit de uitlaat. Hierdoor begon hij nogal te stomen. Daarna is besloten om langzaam terug te varen naar de haven.

Stuurgedrag

ruim voldoende

    

 

Toelichting:

Het koelsysteem van de motor controleren en de problemen verhelpen.

Koelwater inlaat en inlaatleidingen goed doorblazen.

Wierbak plaatsen.

Impeller vervangen.

Warmtewisselaar schoonmaken.

Koelwaterslangen van en naar de expansietank beugelen tegen schavielen.

Motor alarmering nazien.

Toerenteller nazien.

Diodebrug nazien.

Smeerolie lekkages van keerkoppeling en cilinderkop beoordelen en verhelpen.

 

Advies:

De smeerolieaftap van het staartstuk gangbaar maken.

De motor een uitgebreide servicebeurt geven (voor zover dit nog niet uitgevoerd is).

-              De brandstoffilters vervangen / reinigen.

-               De smeerolie van de motor verversen.

-               De smeerolie van de keerkoppeling verversen.

-               De smeerolie filters vervangen / reinigen.

 

·       Het inwendige van de motorinstallatie en tanks is niet gecontroleerd. Wij maken hiervoor een voorbehoud.

·       De motorinstallatie wordt uitsluitend globaal beoordeeld op functioneren ten tijde van de expertise.

·       Bij oudere motoren kan het moeilijk of zelfs onmogelijk zijn om bepaalde reserve onderdelen te verkrijgen.

·       De proefvaart heeft als doel een inzicht in het functioneren van de mechanische voortstuwingsinstallatie en de stuurinstallatie te verkrijgen.

 

 

13)    VEILIGHEIDS- EN REDDINGSMIDDELEN

 

Brandblusser(-s)

ja

1 stuk, keuringsdatum verlopen: laten keuren

          

Reddingsboei met lijn

neen

          

Reddingsvesten

neen

          

Noodsignalen

ja

Keuringsdatum verlopen.           

Zwemtrap

neen

          

Lenspomp

ja

          

 

Toelichting:

·       De aanwezigheid van reddingsmiddelen is beoordeeld en niet de kwaliteit.

 

 

14)    TAXATIE

 

Het vaartuig is getaxeerd in de staat als tijdens de inspectie. Taxatie gaat er vanuit dat het vaartuig vrij is van lasten.    

 

Algemeen geldende huidige verkoopwaarde:

Zegge : VIER EN DERTIG DUIZEND EURO

34.000

Executiewaarde :

Zegge : ZEVEN EN TWINTIG DUIZEND EURO

27.000

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

15)    CONCLUSIE

 

De door ons uitgevoerde keuring van het schip met hiervoor genoemde gegevens resulteert in de navolgende (eind)beoordeling:

 

Het schip verkeert in goede staat van onderhoud.     

Het onderwaterschip verkeert in goede staat van onderhoud.     

De voortstuwingsinstallatie  verkeert (voor zover als met dit onderzoek is vast te stellen) in redelijke staat van onderhoud en functioneert niet geheel naar behoren.


De volgende punten worden als wezenlijk gebrek aangemerkt:

-              Stuurboord klamp op het achtersdek opnieuw met kit monteren.

-              Alle roestige stalen bouten vervangen door rvs bouten.

-              Fok vervangen.

-              Het koelsysteem van de motor controleren en de problemen verhelpen.

Koelwater inlaat en inlaatleidingen goed doorblazen.

Wierbak plaatsen.

Impeller vervangen.

Warmtewisselaar schoonmaken.

Koelwaterslangen van en naar expansietank beugelen tegen schavielen.

-              Motor alarmering nazien.

-              Toerenteller nazien.

-              Lichtaccu plaatsen en diodebrug nazien.

-              Smeerolie lekkages van keerkoppeling en cilinderkop beoordelen en verhelpen.

 

Geadviseerd wordt om bij oplevering alle apparaten en instrumenten die tijdens de expertise buiten bedrijf waren of niet naar behoren functioneerden, te laten demonstreren.

 

Wij adviseren u aan de volgende punten op termijn aandacht te besteden:

-              Alle borgingen in het tuig nalopen.

-              Vallen keren om slijtage op één punt te voorkomen.

-              Lieren schoonmaken en smeren met lierenvet.

-              De smeerolieaftap van het staartstuk gangbaar maken.

De motor een uitgebreide servicebeurt geven (voor zover dit nog niet uitgevoerd is).

-              De brandstoffilters vervangen / reinigen.

-               De smeerolie van de motor verversen.

-               De smeerolie van de keerkoppeling verversen.

-               De smeerolie filters vervangen / reinigen.

 

Deze expertise is geen vrijwaring en garantie tegen verborgen en andere gebreken die niet tijdens de expertise zijn ontdekt. Ondergetekende is niet aansprakelijk voor niet ontdekte gebreken.

Dit rapport mag alleen gebruikt worden door de opdrachtgever en is derhalve niet overdraagbaar.

Wij wijzen u er nogmaals met klem op dat het onderhavige rapport geen betrekking heeft op de delen van het schip die wij niet hebben beoordeeld.

 

Aldus gedaan (geschreven) naar beste weten en kunnen met inachtneming van de genoemde beperkingen en uitsluitingen; dit rapport is opgemaakt en getekend om te dienen waar zulks zal behoren,

 

Naarden, 17 maart 2004

 

Hoogachtend,

 

 

Duursma en Versluijs VOF

HISWA Qualified Yacht Surveyors

International Registered Yacht Surveyor

Gerard J.W. Duursma      

Expert / Taxateur Pleziervaartuigen woonschepen

 

Bijlage(n): geen      


Naarden, 17 maart 2004

 

 

F. Hoving

Hoofdweg  260 h

1057 DJ Amsterdam

 

 

 

 

 

Factuurnummer                                                                     4055D

 

Betreft                                                                                    Zeebeer

 

Expertise                                   d.d. 17maart 2004                   546,22

BTW                                         19 %                                        103,78

Totaal                                                                                       650,--

                                                                                               ======

 

 

 

Gelieve de factuur binnen 14 dagen te voldoen op girorekening 4567997 t.n.v. Duursma en Versluijs, te Naarden.