HISWA
KEURINGSRAPPORT “
Zeebeer
”
Dossier
nummer ref: 4055D
INHOUDSOPGAVE
1)
ALGEMENE
GEGEVENS_ 3
2)
INLEIDING_
3
3)
ONDERWATERSCHIP_
4
4)
ROMP BOVEN DE
WATERLIJN_ 4
5)
DEK, OPBOUW EN
KUIP_ 5
6)
TUIGAGE_
5
7)
ROMP
BINNENZIJDE_ 6
8)
TECHNISCHE
INSTALLATIES_
6
9)
ELEKTRISCHE
INSTALLATIE_ 6
10)
APPARATUUR_
7
11)
STUURINSTALLATIE_
7
12)
MECHANISCHE
VOORTSTUWINGSINSTALLATIE EN PROEFVAART_
7
13)
VEILIGHEIDS-
EN REDDINGSMIDDELEN_
9
14)
TAXATIE_
9
15)
CONCLUSIE_
9
HISWA Algemene Voorwaarden voor expertise
Deze
Algemene Voorwaarden voor expertise van HISWA
Vereniging (Nederlandse Vereniging van Ondernemingen in de Bedrijfstak
Watercreatie) zijn tot stand gekomen in januari 2002 in overleg met de
Consumentenbond en de ANWB in het kader van de Coördinatiegroep
Zelfreguleringoverleg van de Sociaal -Economische Raad en gelden exclusief
voor leden van de HISWA sectie Experts.
Gedeponeerd
ter Griffie van de Arrondissementsrechtbank te Amsterdam op 5 februari
2002 onder nummer 32/2002.
HISWA
Vereniging zal tegen misbruik optreden om de gewenste exclusiviteit ook
daadwerkelijk te kunnen realiseren.
Leden
wordt dan ook verzocht het HISWA kantoor te infomeren wanneer misbruik wordt
geconstateerd. Ter
versterking is copyright gevestigd op de diverse
teksten. Artikel
1 - DEFINITIES a
de standaardexpertise: een
onderzoek aan de hand van het standaard keuringsrapport naar de technische
en/of constructieve staat van het vaartuig en de daarbij behorende
onderdelen en
uitrustingsstukken. b
de deelexpertise: een
onderzoek aan de hand van de opdracht en/of het standaard keuringsrapport
naar de technische en/of constructieve staat van in de opdracht genoemde
specifieke onderdelen van het
vaartuig. c
het standaard
keuringsrapport: het keuringsrapport opgesteld door de sectie
Experts van HISWA
Vereniging. d
de opdrachtgever: de
natuurlijke persoon die niet handelt in de uitoefening van een beroep of
dat bedrijf
(consument) e
de expert: de natuurlijke
persoon of rechtspersoon, lid van HISWA
Vereniging, sectie Experts, wiens werkzaamheden
bestaan uit het verrichten van onderzoek naar de (technische) staat waarin
een vartuig zich tijdens zijn onderzoek bevindt.
f
het eindrapport: de
schriftelijke vastlegging van de bevindingen van de expert naar aanleiding
van zijn, in opdracht van de opdrachtgever, uitgevoerde
onderzoek. g de geschillencommissie: de
Geschillencommissie Waterrecreatie te
's-Gravenhage. Artikel
2 - TOEPASSELIJKHEID 1.
Met uitsluiting van de eventuele algemene voorwaarden van opdrachtgever of
van een derde zijn deze voorwaarden uitsluitend van toepassing op
overeenkomsten gesloten tussen de opdrachtgever en de expert, lid van
HISWA Vereniging, sectie
Experts. 2.
Deze voorwaarden kunnen zijn vertaald vanuit de
Nederlands taal in een vreemde taal.
In
geval van mogelijke verschillen in de teksten die het gevolg van bedoelde
vertaling zijn, prevaleert de Nederlandse
tekst. Artikel
3 - DE OVEREENKOMST 1.
Een expertiseovereenkomst is een overeenkomst van
opdracht, waarbij de expert zich tegenover de opdrachtgever verplicht om,
tegen betaling, zo mogelijk aan de hand van het standaard keuringsrapport,
een aankoopexpertise te verrichten naar de technische en/of constructieve
staat van het vaartuig en de daarbij behorende onderdelen en
uitrustingstukken dan wel een (deel) expertise te verrichten naar de
technische en/of constructieve staat van een of meer, vooraf tussen
partijen bepaalde, onderdelen en/of uitrustingstukken van het vaartuig,
een en ander tenzij tussen partijen uitdrukkelijk anders
overeenkomen. 2.
Tenzij anders is overeengekomen beperkt de (aankoop)expertise zich tot de
plaatsen en delen van het vaartuig die redelijkerwijze toegankelijk zijn
en tot alle onderdelen en uitrustingsstukken van het vaartuig die tijdens
de expertise aanwezig
zijn. Tegen
een aanvullende honorarium kan het onderzoek
desgewenst worden uitgebreid met een destructief onderzoek en/of met een
proefvaart. 3.
De expertiseopdracht en alle overeenkomsten die in aansluiting daarop
worden aangegaan dienen, zo mogelijk,
schriftelijk te worden aangegaan. Mondelinge wijzigingen en/of
aanvullingen dienen zo spoedig mogelijk schriftelijk te worden
bevestigd. 4.
De expertiseopdracht houdt in ieder geval
in: -
de aard, de inhoud en de omvang van de door de expert te verrichten
werkzaamheden; -
de wijze waarop het honorarium van de expert wordt
bepaald; -
het tijdbestek waarbinnen de opdracht van de expert wordt
uitgevoerd. 5.
De expert heeft het recht om extra kosten in rekening te brengen die
voortvloeien uit wijzigingen in het werk dan wel de werkopdracht of
voorvloeien uit onderbrekingen in zijn werkzaamheden, voor zover deze het
gevolg zijn van niet aan de expert toe te rekenen
oorzaken. In
geval sprake is van vorenbedoelde extra kosten maakt de expert daarvan
onverwijld melding aan zijn
opdrachtgever. Artikel
4 - VERPLICHTEN VAN DE
EXPERT 1.
De expert zal de door hem aanvaarde opdracht naar beste weten en kunnen,
nauwgezet en onbevooroordeeld en overeenkomstig
de regels van goed vakmanschap,
uitvoeren. 2.
Telkens indien de expert dit nodig acht, of indien partijen dit zijn
overeengekomen, brengt de expert een tussenrapport aan de opdrachtgever
uit. 3.
Tenzij anders overeengekomen, doet de expert uiterlijk binnen 10 werkdagen
na voltooiing van zijn expertise aan de opdrachtgever schriftelijk verslag
van zijn bevindingen in de vorm van een eindrapport.
Het
verslag van de expert vermeldt tevens het doel van de
expertise. 4.
De expert versterkt geen gegevens aan derden tenzij met uitdrukkelijke
toestemming van de opdrachtgever.
5.
De expert sluit ter zake van zijn
aansprakelijkheid als bedoeld in artikel 5 van deze voorwaarden een
beroepsaansprakelijkheidsverzekering
af. 6.
De werkzaamheden van de expert eindigen met de indiening van zijn
(eind)rapport. 7.
De expert bewaart de gegevens die de opdracht betrekking hebben en
waarvan, naar zijn oordeel, het belang zulks
kennelijk vordert, op een door hem te bepalen wijze, gedurende een periode
van één jaar vanaf de dag waarop het (eind)rapport aan de opdrachtgever
wordt verstrekt. Artikel
5 AANSPRAKELIJKHEID VAN EXPERT
1.
De expert staat er voor in, dat zijn onderzoek voldoet aan redelijke eisen
van deugdelijkheid en
betrouwbaarheid. Indien
de expert de eisen van de opdrachtgever niet voor verwezenlijking vatbaar
acht, is hij verplicht om laatstgenoemde daarop te
wijzen. 2.
De expert is aansprakelijk voor schade aan het vaartuig, die rechtstreeks
het gevolg is van een
tekortkoming die aan hem is toe te rekenen dan wel is toe te rekenen aan
personen in zijn dienst en/of aan personen die door hem zijn aangesteld
ten behoeve van de uitvoering van de werkzaamheden die door de
opdrachtgever zijn opgedragen en door hem zijn
aanvaard. 3.
De eventuele aansprakelijkheid van de expert is beperkt tot het bedrag dat
in het desbetreffende geval onder zijn
beroepsaansprakelijkheidsverzekering wordt uitgekeerd vermeerderd met het
eigen risico. Een
samenloop van opdrachten wordt in dit verband als één geval
aangemerkt. 4.
Desverlangd verschaft de expert, zijn opdrachtgever inzage in de door hem
met betrekking tot zijn beroepsaansprakelijkheidsverzekering afgesloten
polis. 5.
De expert is niet aansprakelijk voor niet verrichte
werkzaamheden, voor zover hij deze werkzaamheden in het kader van zijn
opdracht, redelijkerwijs niet behoefte te verrichten.
6.
De expert is niet aansprakelijk voor schade ontstaan als gevolg van door
de opdrachtgever en/of de zijnen verstrekte onjuiste en/of onvolledige
gegevens. 7.
De expert is niet aansprakelijk voor schade als gevolg van onrechtmatig
gebruik van het expertise
rapport. 8.
Iedere vordering jegens de expert verjaart één
jaar na datum van indiening van het rapport bij de
opdrachtgever. Artikel
6 - DESKUNDIGEN 1.
Indien en voor zover de expert dat nodig oordeelt voor een deugdelijke
uitvoering van het onderzoek, kan hij zich door een of meer deskundigen
laten bijstaan. 2.
De deskundigen zullen door de expert, slechts na overleg en met
schriftelijke toestemming van de opdrachtgever, worden aangewezen.
De
kosten van de deskundigen komen voor rekening van de
opdrachtgever. 3.
Indien deskundigen worden aangewezen, dient de expert er voor zorg te
dragen dat deze deskundigen de geheimhoudingsplicht als genoemd in artikel
4 lid 4 in acht te
nemen. Artikel
7 - RECHTEN EN PLICHTEN VAN DE
OPDRACHTGEVER 1.
De opdrachtgever verschaft de expert tijdig alle informatie die nodig is
voor een behoorlijke uitvoering van de
opdracht. |
2.
De opdrachtgever stelt het object op eigen kosten gereed voor keuring
en/of proefvaart. 3.
De opdrachtgever dient er voor zorg te dragen dat de opdracht onder
zodanige condities kan worden uitgevoerd, als de aard van de opdracht
redelijkerwijs met zich
meebrengt. 4
De opdrachtgever is verplicht het te keuren object te doen verzekeren
tegen alle risico's die de Nederlandse Beurscascopolis of een gelijkwaardige polis pleegt
dekken. 5.
De opdrachtgever is jegens de expert
aansprakelijk voor schade die door een toerekenbare tekortkoming van hem
en/of van de zijnen is
veroorzaakt. Artikel
8 - BETALINGSVOORWAARDEN
1.
(Termijn-)betalingen geschieden, ter keuze van de expert, contant dan wel door
overmaking op een door de expert aan te wijzen bank- of
girorekening. 2.
Indien de opdrachtgever het verschuldigde bedrag niet op de overeengekomen
vervaldag betaalt, dan wel - wanneer geen vervaldag is overeengekomen -
niet binnen tien werkdagen na ter zake door de
expert in gebreke te zijn gesteld het verschuldi gde
bedrag voldoet, wordt hij geacht van rechtswege
in verzuim te zijn. In dat geval is de expert gerechtigd om, vanaf de
vervaldag, de wettelijke rente plus 3% op jaarbasis over het verschuldigde
bedrag aan opdrachtgever in rekening te
brengen. 3.
Indien één van de partijen wordt genoodzaakt om rechtsbijstand in te
roepen in verband met een geschil dat betrekking heeft op de
expertiseopdracht, is de in verzuim zijde partij dan wel de in het
ongelijk gesteld partij (tevens) alle (door de andere partij) redelijk
gemaakte kosten verschuldigd met een minimum van €
115.00. Eén
en ander onverminderd het bepaalde in artikel 11 lid 11 van deze
voorwaarden. 4.
Indien de uitvoering van de overeenkomst wordt vertraagd op verzoek van de
opdrachtgever dan wel doordat de opdrachtgever zijn verplichtingen niet
dan wel niet tijdig nakomt of de expert niet dan wel niet tijdig in staat
stelt de zijnerzijds vereiste werkzaamheden te verrichten, is de expert
gerechtigd (gedeeltelijk)
betaling van zijn honorarium te vorderen op het tijdstip of de tijdstippen
waarop dit
(gedeelte) bij normale uitvoering van de overeenkomst
verschuldigd zou zijn
geworden. Artikel
9 - KLACHTEN 1.
Klachten over de uitvoering van de expertise dienen (schriftelijk en)
behoorlijk omschreven en toegelicht, binnen bekwame tijd nadat de
opdrachtgever de klacht heeft geconstateerd dan wel heeft kunnen
constateren, ter kennis te worden gebracht van de
expert. 2.
Reclame over facturen dienen (schriftelijk en) behoorlijk toegelicht te
worden ingediend binnen tien werkdagen na ontvangst van de desbetreffende
factuur. 3.
De gevolgen van niet tijdige reclame komen voor rekening van de
opdrachtgever. Artikel
10 - OPZEGGING, OPSCHORTING EN
ONTBINDING 1.
De opdrachtgever is te allen tijde bevoegd om de overeenkomst op te zeggen
onder vergoeding van de kosten die de expert tot dan toe heeft
gemaakt. 2.
Indien één der partijen zijn verplichtingen niet nakomt, is de wederpartij
bevoegd de nakoming van haar daar tegenoverstaande verplichting op te
schorten. In
geval van gedeeltelijke of niet-behoorlijke nakoming is opschorting
slechts toegelaten voor zover de tekortkoming dat
rechtvaardigt. 3.
Indien één der partijen zijn verplichtingen uit de overeenkomst niet
nakomt, is de wederpartij bevoegd de overeenkomst te ontbinden, tenzij de
tekortkoming gezien haar bijzonder aard of
geringe betekenis de ontbinding niet
rechtvaardigt. 4.
De expert is gerechtigd om zijn werkzaamheden met onmiddellijke ingang te
beëindigen en de overeenkomst zonder terugwerkende kracht te ontbinden in
geval de opdrachtgever in staat van faillissement is verklaard, tot
boedelafstand overgaat, een verzoek tot surséance van betaling indient, er
sprake is van schuldsanering, er beslag op het geheel of een gedeelte van
het eigendom van de opdrachtgever wordt gelegd dan wel in geval de
opdrachtgever komt te overlijden of onder curatele wordt
gesteld. In
bovengenoemde gevallen blijft de expert recht houden op vergoeding van
zijn kosten, van de rente en van zijn eventuele
schade. Artikel
11 - GESCHILLEN: DE GESCHILLENCOMMISSIE EN DE GEWONE
RECHTER 1.
Op alle geschillen met betrekking tot de overeenkomst is Nederlandse recht
van toepassing. Uitsluitend een Nederlands rechtscollege dan wel de hierna
te noemen Geschillencommissie is bevoegd van deze geschillen kennis te
nemen. 2.
Geschillen tussen de opdrachtgever en de expert over de totstandkoming of
de uitvoering van de overeenkomst waarop deze voorwaarden van toepassing
zijn, kunnen zowel door de opdrachtgever als door de expert worden voorgelegd aan de Geschillencommissie
Watercreatie, Postbus 90600, 2509 LP 's Gravenhage. 3.
Een geschil wordt door de Geschillencommissie slechts in behandeling
genomen indien de opdrachtgever zijn klacht eerst binnen bekwame tijd aan
de expert heeft
voorgelegd. 4.
De opdrachtgever dient het geschil uiterlijk drie maanden nadat hij zijn
klacht aan de expert heeft voorgelegd schriftelijk bij de
geschillencommissie aanhangig te maken met vermelding van de naam en het
adres van de opdrachtgever en van de expert en met een duidelijke
omschrijving van het geschil en de
vordering. Wanneer
de opdrachtgever het geschil aan de geschillencommissie
heeft overlegd, is de expert aan deze keuze gebonden en staat hem ter zake
geen beroep op de gewone rechter
open. 5.
Indien de opdrachtgever een geschil voorlegt aan de geschillencommissie
neemt deze dit geschil eerst in behandeling nadat de opdrachtgever het aan
de expert eventueel verschuldigde (restant) bedrag bij de
geschillencommissie in depot heeft gestort. De opdrachtgever dient dit
bedrag binnen een maand nadat hij het geschil aan de geschillencommissie
heeft voorgelegd, op een door de geschillencommissie aan te geven rekening
te storten. In
geval de opdrachtgever bedoeld depot niet tijdig heeft gestort, wordt
aangenomen dat hij zich niet aan het oordeel van de geschillencommissie
wil onderwerpen. 6.
Indien de expert een geschil voorlegt aan de geschillencommissie, neemt
deze dit geschil pas in behandeling nadat de opdrachtgever
binnen één maand na het door de expert aanhangig maken van het
desbetreffende geschil bij de geschillencommissie schriftelijk heeft
verklaard, dat hij zich aan de uitspraak van de geschillencommissie zal
onderwerpen en nadat hij het eventuele verschuldigde (restant) bedrag bij
de geschillencommissie in depot heeft gestort.
7.
De geschillencommissie is niet bevoegd een geschil in behandeling te nemen
dat uitsluitend betrekking heeft op de niet-betaling van een factuur en
waarvan geen materiele klacht ten grondslag ligt.
In
geval de opdrachtgever de factuur niet tijdig betaald, is de expert
bevoegd een procedure bij de gewone rechter aanhangig te maken, mits hij
vóór de aanvang van de procedure de opdrachtgever een termijn van één
maand na ontvangst van de aanmaning heeft gegeven om het geschil aan de
geschillencommissie voor te
leggen. 8.
De geschillencommissie doet uitspraak bij wege
van bindend advies. 9.
HISWA Vereniging staat ten opzichte van de
opdrachtgever borg voor de nakoming van het door de geschillencommissie
uitgebrachte advies. Voor
deze borg geldt een maximum van 14.000,00 euro (inclusief omzetbelasting)
per binding advies. In
geval van faillissement, surseance van betaling of bedrijfsbeëindiging van
de expert geldt de voornoemde borgstelling alleen als de opdrachtgever het
geschil bij de geschillencommissie aanhangig heeft gemaakt vóórdat van een
dergelijke situatie sprake
is. Voornoemde
borgstelling geldt niet in geval de expert het bindend advies binnen twee maanden na toezending ervan
ter toetsing voorlegt aan de rechter en het vonnis waarbij de rechter het
bindend advies onverbindend verklaart in kracht van gewijsde is gegaan.
De
geschillencommissie neemt slechts een geschil in behandeling indien met
het geschil een bedrag van niet meer dan € 14.000,00 (inclusief
omzetbelasting) is
gemoeid. 10.
Voor de behandeling van een geschil is een vergoeding
verschuldigd. 11.
In geval het geschil aan de geschillencommissie wordt voorgelegd is lid 3
van artikel 8 niet van
toepassing. 12.
Voor de behandeling van geschillen wordt verwezen naar het Reglement
Geschillencommissie
Watercreatie. Artikel
12 - AFWIJKINGEN VAN DE
VOORWAARDEN Individuele
afwijkingen, waaronder begrepen aanvullingen dan wel uitbreidingen van
deze algemene voorwaarden dienen door partijen schriftelijk te worden
vastgelegd. Bij eventueel ontbreken van een schriftelijke vastlegging
kunnen afwijkingen door partijen met alle middelen rechtens worden
bewezen. Artikel
13 -
WIJZIGINGEN VAN DE
VOORWAARDEN HISWA
Vereniging zal deze algemene voorwaarden niet wijzigen dan nadat
daarover
overleg is gepleegd met de Consumentenbond en de ANWB. De wijzigingen
worden gepubliceerd door de desbetreffende organisaties die de
verplichting op zich nemen om de wijzingen in hun periodieken openbaar te
maken zodra daarover overeenstemming is bereikt en zijn gedeponeerd ter
griffie van de arrondissementsrechtbank te
Amsterdam. |
|
Opdrachtgever
| |
Naam |
||
Adres |
||
Postcode
/ plaats |
||
Telefoon |
||
Opdracht
omschrijving |
Conditiekeuring
en taxatie
in verband met aankoop en financiering | |
Datum
opdracht |
9
maart
2004 | |
Datum
keuring /taxatie |
||
Locatie |
||
Uitvoerend
expert / taxateur |
||
Aanwezigen |
||
Naam
vaartuig |
||
Merk
/ type soort vaartuig |
||
Afmetingen
(lxbxd) |
||
Bouwjaar |
||
Materiaal |
||
Rompvorm |
||
Tuigage |
||
Motormerk
/ type |
Volvo
Penta 2002; binnenboordmotor, saildrive | |
Motornummer |
86861
| |
Motorvermogen
kW / PK |
18
PK | |
Brandstof |
Diesel
|
·
Voorgaande
informatie is ons door derden verstrekt en derhalve
kunnen wij de juistheid hiervan niet garanderen.
·
CE-keurmerk
dient aanwezig te zijn op alle schepen afgeleverd na 16 juni
1998.
In dit
rapport zijn onze bevindingen aangaande de keuring en de eventueel gemaakte
proefvaart samengevat. De daarbij gehanteerde onderverdeling is in de
inhoudsopgave vermeld. Bij de beoordeling van de diverse onderdelen worden
onderstaande
waarderingen, volgens een 5-punten systeem,
gehanteerd.
Omschrijving
van de waarderingen:
WAARDERING |
AFKORTING |
TOELICHTING |
Goed |
G |
·
Geen
opmerkingen. ·
Het
beoordeelde valt volledig binnen de
gebruikstoleranties. ·
Geen
of nagenoeg geen slijtage sporen
zichtbaar. ·
Voldoet
aan te stellen eisen. |
Ruim
Voldoende |
RV |
·
Het
beoordeelde valt ruim binnen de
gebruikstoleranties. ·
Voldoet
aan te stellen eisen |
Voldoende |
V |
·
Het
beoordeelde valt binnen de
gebruikstoleranties. ·
Verder
gebruik is mogelijk, U dient binnen afzienbare tijd rekening te
houden
met de noodzaak tot vervanging of reparatie
etc. |
Matig |
M |
·
Het
beoordeelde valt buiten de
gebruikstoleranties. ·
Verder
gebruik is mogelijk, vervanging of reparatie wordt
aanbevolen |
Slecht |
S |
·
Verder
gebruik van het beoordeelde is niet verantwoord, advies
reparaties
uit te voeren, dan wel onderdelen worden
vervangen. ·
Voldoet
niet aan specificaties / de te stellen
eisen |
Kiel- /
rompverbinding |
ruim
voldoende |
|
Conditie kiel |
ruim
voldoende |
|
Coating /
Verfsysteem |
ruim voldoende
|
|
Afkloppen
uitgevoerd |
ja |
Gen bijzonderheden
gevonden. |
Vochtmetingen
uitgevoerd |
ja |
|
Anodes |
goed |
|
Corrosie |
ja |
Beetje corrosie op de kiel.
|
Bovenmatige speling
schroefaslagers |
neen |
|
Schroef |
voldoende |
2 blads vaste schroef De coating is op één van de schroefbladen is deels
verdwenen. |
Roerkoning, voor zover
zichtbaar |
goed |
|
Bovenmatige speling
roerlagers |
neen |
|
Roerblad |
ruim
voldoende |
|
Olie saildrive correct van
kleur |
XXX |
De aftapplug zat muurvast.
|
Toelichting:
·
Bij
vocht- en diktemetingen dient het verfsysteem
plaatselijk te zijn verwijderd. Dit dient door de opdrachtgever te worden
hersteld.
·
Bij
kunststof schepen wordt het onderwaterschip visueel beoordeeld op blaarvorming
als gevolg van osmose. Dit is geen garantie voor het niet (latent) aanwezig zijn
van osmose, die mogelijk later zichtbaar wordt.
·
De
uitkomst van huiddiktemetingen is een indicatie van de
materiaaldikte, maar geeft geen garantie dat er op andere plaatsen geen
afwijkende materiaaldikte aanwezig kan zijn. Bijvoorbeeld ter plaatse van
(beton)ballast, spanten aan de binnenzijde, standpijpen, schroefaskokers, hennegatskokers, koelbuizen, scheggen en
(doos)kielen.
·
Problemen
in en / of onder het toegepast verfsysteem en plamuurlagen van het onderwaterschip, roerblad(en) en
scheg(gen), alsmede problemen in en / of onder het aanwezige laminaat, kunnen
alleen na destructief onderzoek worden vastgesteld. Dit destructief onderzoek
valt niet onder deze standaard keuring.
Coating /
conservering |
ruim voldoende
|
|
Stootrand |
voldoende
|
Iets beschadigd aan
stuurboord. |
Voetrail
|
voldoende
|
Één deel bakboord vóór moet
nog vastgelijmd worden. |
Dek-/
rompverbinding |
ruim voldoende
|
|
Overige
opmerkingen |
ja |
Bakboord achter is een
reparatie vakkundig uitgevoerd. Stuurboord midscheeps is
een reparatie vakkundig uitgevoerd doch nog niet volledig afgewerkt.
|
Toelichting:
·
Problemen
in en/of onder de toegepaste coating en plamuurlagen van de romp boven de waterlijn, alsmede problemen in de achterliggende constructie, kunnen
alleen na destructief onderzoek worden vastgesteld. Dit destructief onderzoek
valt niet onder deze standaard keuring.
Materiaal |
|
Hechthout. |
Preek-/ hekstoel &
reling |
ruim
voldoende |
|
Montage
dekbeslag |
ruim
voldoende |
Hier en daar een lekkende
klamp. |
Anker-/
kettingbak |
ruim
voldoende |
Lozing naar buiten het
vaartuig
|
Coating / conservering
dek |
voldoende |
|
Bekleding
dek |
voldoende |
|
Vervorming bij
mastvoet |
neen |
|
Luiken/ ruiten/
poorten |
ruim
voldoende |
|
Coating / conservering
opbouw |
ruim
voldoende |
|
Coating / conservering
kuip |
voldoende |
|
Kuiplozing |
ruim
voldoende |
|
Toelichting:
Stuurboord
klamp op het achtersdek opnieuw met kit
monteren.
Alle roestige
stalen bouten vervangen door rvs bouten.
·
De
inwendige conditie van het (sandwich)dek-, kuip en
opbouwlaminaat, alsmede de conditie van de eventuele
bevestiging en de ondergrond van teakdelen, is zonder destructief onderzoek niet
vast te stellen. Dit destructief onderzoek valt niet onder deze standaard
keuring.
·
Van
pees- en afdichtingsrubbers kunnen wij de afdichting niet
garanderen.
Mast |
ruim
voldoende |
Aluminium, geanodiseerd,
opzet
|
Giek |
ruim
voldoende |
Aluminium, geanodiseerd
|
Staand
want |
ruim
voldoende |
RVS, aangewalste terminals
|
Lopend
want |
voldoende |
|
Lieren |
ruim
voldoende |
|
Zeilen |
|
fok is afgeschreven,
grootzeil is redelijk, genua is goed, stormfok is
nieuw. |
Toelichting:
Fok vervangen.
Advies:
Vallen keren om slijtage op één
punt te voorkomen.
Lieren schoonmaken en smeren met
lierenvet.
De gehele tuigage periodiek
controleren.
Zeilen periodiek door zeilmaker
laten controleren
·
De
zeilen zijn niet op snit en afmeting beoordeeld, doch globaal op conditie, mits
van te voren in een geschikte ruimte uitgelegd. Wij adviseren de zeilen
jaarlijks door de zeilmaker te laten nakijken.
·
De
verstaging en de mast zijn bij staande mast slechts gedeeltelijk te inspecteren.
De mast en verstaging wordt visueel tot ooghoogte vanaf dek geïnspecteerd.
·
Ten
aanzien van de treksterkte van het staand- en lopend
want wordt te allen tijde een voorbehoud gemaakt; RVS verstaging is na 10 – 15
jaar niet meer betrouwbaar.
·
De
zeilrolinstallatie is uitsluitend op werking
beoordeeld voor zover de omstandigheden dit
toelieten.
Dek-
rompverbinding |
ruim
voldoende |
|
Wantputtings |
ruim
voldoende |
|
Zichtbare
leksporen |
ja |
Bakboord achter onderdeks.
|
Zichtbare aantasting
delen? |
neen |
|
Huiddoorvoeren |
ruim
voldoende |
Messing / bronzen fittingen
in de huid
|
Afsluiters |
ruim
voldoende |
Kogelkraan en
schuifafsluiter Zijn gangbaar.
|
Slangen &
Slangklemmen |
voldoende |
|
Mastondersteuning |
ruim
voldoende |
|
Schotten / langs- en
dwarsverbanden |
ruim
voldoende |
|
Ballast
aanwezig |
neen |
|
Kielbevestiging /
constructie |
ruim
voldoende |
Geen leksporen zichtbaar
|
Water in bilge / op vlak |
neen |
|
Coating /
conservering |
ruim
voldoende |
|
Corrosie |
neen |
|
Bereikbaarheid binnenzijde
romp: |
ruim
voldoende |
|
Betimmering |
ruim
voldoende |
|
Toelichting:
·
Wij
voeren geen controle uit op lekkage door afspuiten of afputsen.
·
Voor
de bereikbaarheid van binnenzijde romp en lekkage wordt een voorbehoud gemaakt
voor alle niet toegankelijk (gemaakte) ruimten.
·
De
conditie van de huid aan de binnenzijde van de romp ter plaatse van ballast / in
kielen, in gesloten tanks, in standpijpen, hennegatskokers, scheggen, dooskielen en achter de
betimmering en / of binnenschaal is niet te beoordelen. Wij maken hiervoor een
voorbehoud.
Drinkwater
installatie |
ruim
voldoende |
Buiten bedrijf
Voetpomp
|
Toilet |
ruim
voldoende |
Functioneert. Loost direct overboord
|
Lenspomp |
ja |
Functioneert.
|
Inbouw
kookgelegenheid |
ruim
voldoende |
Functioneert.
|
Toelichting:
·
Tanks
worden niet afgeperst of gevuld.
·
Let
op risico van besmetting van drinkwater, vooral wanneer bijv. tanks in
motorruimte staan, doorzichtige leidingen gebruikte worden etc.
Boordspanning
|
12
Volt |
|
Hoofdschakelaar |
ja |
2
x |
Groepschakelaars |
ja |
|
Zekeringen
aanwezig |
ja |
|
Overzichtelijkheid
bedrading |
ruim
voldoende |
|
Plaatsing
accu’s |
ruim
voldoende |
Staan zeevast
Zijn niet geventileerd
Accu's staan in lekvrije
bak
|
Verlichting |
ja |
Functioneert.
|
Navigatieverlichting |
ja |
Werking niet beoordeeld.
|
Toelichting:
·
Voor
bedrading en aansluitingen in niet toegankelijk gemaakte ruimten wordt een
voorbehoud gemaakt.
·
De
elektrische installatie wordt uitsluitend beoordeeld op functioneren ten tijde
van de expertise.
·
Wij
maken een voorbehoud voor dimensionering gebruikte
bedrading, voldoende en deugdelijke zekeringen, massavrije opstelling van de
installatie, soort bedrading en aansluitingen. Dit geldt ook voor capaciteit,
conditie en levensduur van de accu’s.
·
Er
wordt geen oordeel uitgesproken ten aanzien van dimensionering soorten en aansluitingen van de bedrading,
zekeringen en massavrije opstelling.
Kompas(sen) |
Aanwezig:
ja |
Vloeistof kompas in schot
|
Marifoon / DSC |
Aanwezig:
ja |
Aangesloten: ja
|
Atis |
Aanwezig:
ja |
|
GPS |
Aanwezig:
ja |
Aangesloten: ja
|
Stuurautomaat |
Aanwezig:
ja |
Aangesloten: ja
Electrisch / electronisch
|
Dieptemeter /
echolood |
Aanwezig:
ja |
Aangesloten: ja
|
Toelichting:
·
Er
wordt geen oordeel uitgesproken ten aanzien van de (softwarematige) werking van
de apparatuur.
Stuurinrichting |
ruim
voldoende |
Helmstok |
Afdichting
hennegatskoker |
ruim
voldoende |
|
Overmatige speling
stuurwerk |
neen |
|
Uitslag
begrenzing |
neen |
|
Inbouw |
ruim
voldoende |
Flexibele
opstelling. Voortstuwingsinstallatie is
beperkt te inspecteren
|
Motorfundatie |
ruim
voldoende |
|
Leksporen
motor |
beperkt |
Smeerolie aan bakboord
zijde bij de koppakking. Olie op de manchet van het
staartstuk. |
Corrosie sporen motor |
ja |
De ring van het staartstuk
is roestig. |
Montage
brandstoftank(-s) |
ruim
voldoende |
Kunststof tanks
|
Brandstofleiding(-en) |
ruim
voldoende |
|
Brandstofafsluiters |
ruim
voldoende |
Te sluiten van buiten de
motorruimte
|
Waterafscheider
brandstofsysteem |
ja |
|
Vloeistofniveau’s |
niet
goed |
Keerkoppeling staat te
laag. Er is 0,5 l smeerolie
toegevoegd Carterolie staat te hoog.
De koelwaterexpansietank staat iets boven het
maximum. |
Koude
motorstart |
goed |
|
Rookontwikkeling |
beperkt |
Na de koude
start produceert de motor blauw grijze
rook. Op
temperatuur zijn de uitlaatgassen helder. Bij vol
vermogen geeft de uitlaat witte damp en wat
roet ten gevolge van verdamping
van koelwater en een geringe
overbelasting. |
Akoestisch
alarm |
ja |
Functioneert niet iedere
keer. |
Laadstroomindicatie |
ja
|
Laadspanning 13,5 Volt. in
plaats van 14,2 |
Oliedrukindicatie |
ja |
Functioneert. De
smeeroliedruk is in orde, volgens het lampje.
|
Koelsysteem |
matig |
Interkoeling.
Bij volle kracht krijgt de
motor te weinig buitenwater. |
Wierfilter |
neen |
|
Beluchter |
neen |
|
Koelwatertemperatuurindicatie |
ja |
Functioneert.
|
Koelwatertemperatuur |
aan de hoge
kant |
± 85 °C. bij volle
kracht |
Uitlaatsysteem |
ruim
voldoende |
Nat uitlaatsysteem
|
Demper/waterslot |
ja |
|
Zwanenhals |
ja |
|
Trillingen /
resonantie |
ja |
Niet meer dan normaal
|
Trillingsdempers |
voldoende |
|
Werking
motorbediening |
goed |
|
Werking
keerkoppeling |
ruim
voldoende |
Mechanisch
|
Saildrive /
manchet |
matig |
De
importeur adviseert iedere zeven jaar de manchet te
vervangen. |
Proefvaart |
ja
|
Er is
10 minuten proefgevaren, waarvan
één minuut vol vooruit en enkele malen
achteruit. De
toerenteller viel uit en er kwam niet meer zoveel koelwater uit de
uitlaat. Hierdoor begon hij nogal te stomen. Daarna is besloten om
langzaam terug te varen naar de haven. |
Stuurgedrag |
ruim
voldoende |
|
Toelichting:
Het koelsysteem van de motor
controleren en de problemen verhelpen.
Koelwater inlaat en
inlaatleidingen goed doorblazen.
Wierbak
plaatsen.
Impeller vervangen.
Warmtewisselaar
schoonmaken.
Koelwaterslangen van en naar de
expansietank beugelen tegen schavielen.
Motor
alarmering nazien.
Toerenteller
nazien.
Diodebrug
nazien.
Smeerolie lekkages
van keerkoppeling en cilinderkop beoordelen en
verhelpen.
Advies:
De smeerolieaftap van het staartstuk gangbaar
maken.
De
motor een uitgebreide servicebeurt geven (voor zover dit nog niet uitgevoerd
is).
-
De brandstoffilters vervangen /
reinigen.
-
De smeerolie van de motor verversen.
-
De smeerolie van de keerkoppeling
verversen.
-
De smeerolie filters vervangen / reinigen.
·
Het
inwendige van de motorinstallatie en tanks is niet gecontroleerd. Wij maken
hiervoor een voorbehoud.
·
De
motorinstallatie wordt uitsluitend globaal beoordeeld op functioneren ten tijde
van de expertise.
·
Bij
oudere motoren kan het moeilijk of zelfs onmogelijk zijn om bepaalde reserve
onderdelen te verkrijgen.
·
De
proefvaart heeft als doel een inzicht in het functioneren van de mechanische
voortstuwingsinstallatie en de stuurinstallatie te
verkrijgen.
Brandblusser(-s) |
ja |
1 stuk, keuringsdatum
verlopen: laten keuren
|
Reddingsboei met
lijn |
neen |
|
Reddingsvesten |
neen |
|
Noodsignalen |
ja |
Keuringsdatum verlopen.
|
Zwemtrap |
neen |
|
Lenspomp |
ja |
|
Toelichting:
·
De
aanwezigheid van reddingsmiddelen is beoordeeld en niet de
kwaliteit.
Het vaartuig is
getaxeerd in de staat als tijdens de inspectie. Taxatie gaat er vanuit dat het
vaartuig vrij is van lasten.
Algemeen geldende huidige
verkoopwaarde: Zegge
: VIER EN DERTIG DUIZEND
EURO |
€ |
34.000 |
Executiewaarde
:
Zegge
: ZEVEN EN TWINTIG
DUIZEND EURO |
€ |
27.000 |
De
door ons uitgevoerde keuring van het schip met hiervoor genoemde gegevens
resulteert in de navolgende
(eind)beoordeling:
Het
schip verkeert in
goede staat van onderhoud.
Het
onderwaterschip verkeert in
goede staat van onderhoud.
De
voortstuwingsinstallatie
verkeert (voor zover als met dit onderzoek is vast te stellen)
in
redelijke staat van onderhoud en functioneert niet geheel naar
behoren.
De
volgende punten worden als wezenlijk gebrek
aangemerkt:
-
Stuurboord klamp op het achtersdek
opnieuw met kit monteren.
-
Alle roestige stalen bouten vervangen door rvs bouten.
-
Fok vervangen.
-
Het koelsysteem van de motor controleren en de problemen
verhelpen.
Koelwater
inlaat en inlaatleidingen goed doorblazen.
Wierbak
plaatsen.
Impeller
vervangen.
Warmtewisselaar
schoonmaken.
Koelwaterslangen van en naar
expansietank beugelen tegen schavielen.
-
Motor alarmering nazien.
-
Toerenteller nazien.
-
Lichtaccu plaatsen en diodebrug nazien.
-
Smeerolie lekkages van keerkoppeling en cilinderkop beoordelen en
verhelpen.
Geadviseerd
wordt om bij oplevering alle apparaten en instrumenten die tijdens de expertise
buiten bedrijf waren of niet naar behoren functioneerden, te laten
demonstreren.
Wij
adviseren u aan de volgende punten op termijn aandacht te
besteden:
-
Alle borgingen in het tuig
nalopen.
-
Vallen keren om slijtage op één punt te
voorkomen.
-
Lieren schoonmaken en smeren met lierenvet.
-
De smeerolieaftap van
het staartstuk gangbaar maken.
De
motor een uitgebreide servicebeurt geven (voor zover dit nog niet uitgevoerd
is).
-
De brandstoffilters vervangen / reinigen.
-
De smeerolie van de motor verversen.
-
De smeerolie van de keerkoppeling verversen.
-
De smeerolie filters vervangen / reinigen.
Deze
expertise is geen vrijwaring en garantie tegen verborgen en andere gebreken die
niet tijdens de expertise zijn ontdekt. Ondergetekende is niet aansprakelijk
voor niet ontdekte gebreken.
Dit
rapport mag alleen gebruikt worden door de opdrachtgever en is derhalve niet overdraagbaar.
Wij
wijzen u er nogmaals met klem op dat het onderhavige
rapport geen betrekking heeft op de delen van het schip die wij niet hebben
beoordeeld.
Aldus
gedaan (geschreven) naar beste weten en kunnen met inachtneming van de genoemde
beperkingen en uitsluitingen; dit rapport is opgemaakt en getekend om te dienen
waar zulks zal behoren,
Naarden,
17 maart
2004
Hoogachtend,
Duursma en
Versluijs VOF
HISWA
Qualified Yacht Surveyors
International
Registered Yacht Surveyor
Expert
/ Taxateur Pleziervaartuigen woonschepen
Naarden,
17 maart
2004
F.
Hoving
Hoofdweg 260
h
1057
DJ Amsterdam
Factuurnummer
4055D
Betreft
Zeebeer
Expertise
d.d. 17maart
2004
€
546,22
BTW
19 %
€
103,78
Totaal
€
650,--
======
Gelieve
de factuur binnen 14 dagen te voldoen op girorekening 4567997 t.n.v. Duursma en
Versluijs, te Naarden.